Η διαδραστική εγκατάσταση niform του Samuel Bianchini (2007-2020) προσφέρεται για πολλαπλό αναστοχασμό. Σε μια σκοτεινή αίθουσα ο θεατής αντικρίζει την προβολή μιας θολής εικόνας που γίνεται ευκρινής όσο την πλησιάζει, μόνο όμως στα όρια του δικού του σωματικού περιγράμματος. Όταν φτάσει σε απόσταση μόλις μισού μέτρου, του αποκαλύπτεται πλήρως εστιασμένο ένα κλάσμα από το ομαδικό, ολόσωμο πορτρέτο μιας διμοιρίας αστυνομικών των γαλλικών ΜΑΤ σε φυσικό μέγεθος, με πλήρη εξάρτυση και σε στιγμή ανάπαυσης.
Ο σύγχρονος θεατής νιώθει συχνά καθηλωμένος από τη διαρκή εναλλαγή εικόνων που τον πολιορκεί. Εδώ οι ρόλοι αντιστρέφονται: είναι η δική του επιτελεστικότητα, θέση και απόσταση, που ορίζει τον βαθμό και το τμήμα της εικόνας που είναι ευκρινές.Το niform άλλωστε βγαίνει από τη λέξη uniform χωρίς το γράμμα u, υπονοώντας το κοινό ως καίριο παράγοντα ολοκλήρωσης του έργου. Η διαδραστική και συμμετοχική θέαση γίνονται εδώ κομβικές: κανείς δεν μπορεί να δει μόνος την εικόνα ολόκληρη. Όμοια, όταν τη βλέπει καθαρά βρίσκεται τόσο κοντά που χάνει τη μεγάλη εικόνα. Οι μορφές, ακόμη κι όταν είναι ορατές, δείχνουν αιωρούμενες σ’ έναν χώρο χωρίς προοπτική. Ο θεατής καλείται να εξετάσει την αντίληψη της αναπαράστασης ως διαδικασία εγγενώς ελλειπτική, στην οποία η ακινησία παγιώνει μια περιοριστική οπτική γωνία. Αντιλαμβάνεται άλλωστε κανείς σε μια δεδομένη στιγμή πολλά περισσότερα από το θραύσμα πραγματικότητας που αντικρίζει;
Το niform ζητά από τον θεατή να αναλογιστεί ότι η εικόνα γίνεται ορατή χάρη στη δική του στάση. Και ίσως ούτε αυτό να είναι αρκετό, καθώς δεν επιλέγει ο θεατής την εικόνα, ούτε τον αλγόριθμο που ρυθμίζει την κλιμακούμενη ευκρίνειά της. Το ομαδικό πορτρέτο αντρών των γαλλικών δυνάμεων καταστολής λειτουργεί ακόμη στο niform ως στοχασμός για την ίδια την εξουσία: αρχικά αόρατη, όταν γίνεται διακριτή από απόσταση σωματικής εμπλοκής, είναι μόνο ως όριο πέρα από το οποίο εμποδίζεται κανείς να δει. Εικονίζεται όμως εύκολα η πραγματική εξουσία ή πρόκειται για αναπαράσταση που θα τείνει πάντα να διαφεύγει; Παράλληλα, σε μια ακόμη ενδιαφέρουσα αντιστροφή, είναι οι πολίτες εδώ που εξετάζουν εικόνες αστυνομικών.
Ο Bianchini, πειραματικός καλλιτέχνης, θεωρητικός και ερευνητής των νέων μέσων, μας ζητά να σκεφτούμε τη ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία της εικόνας ως πεδίο όχι ανώδυνης εντυπωσιοθηρίας αλλά πολιτικής σκέψης στο οποίο κανείς ερευνά και αμφισβητεί, βυθισμένος στο μεταμοντέρνο πλατωνικό σπήλαιο σκιών του 21ου αιώνα. Το niform επιτρέπει να αναστοχαστούμε τους βαθμούς ελευθερίας του σύγχρονου πολίτη την εποχή της παντοδυναμίας του ψηφιακού εικονόκοσμου, υποδεικνύοντας, σε μια σκηνοθετημένη εκδοχή sousveillance 1, ότι η αστυνομία δεν είναι υπεράνω παρατήρησης, υπεράνω λογοδοσίας, ακόμη και τη δυσοίωνη εποχή της «καθολικής ασφάλειας».
Athens Photo Festival 2022
Κεντρικό Πρόγραμμα
Samuel Bianchini (FR)
niform
8 Ιουνίου – 24 Ιουλίου
Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Πε & Κυ 10:00 – 18:00
Πα & Σα 10:00 – 22:00
Οργάνωση
Μουσείο Μπενάκη
Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ - Παράρτημα Ελλάδας
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας
Στο πλαίσιο του Athens Photo Festival 2022 / Κεντρικό Πρόγραμμα
Τετάρτη 8 Ιουνίου 2022 / 19:00
Διάλεξη του Samuel Bianchini, καλλιτέχνη και αναπληρωτή καθηγητή στην École nationale supérieure des Arts Décoratifs
“ARTISTIC APPARATUS, POLITICAL APPARATUS. Mobilizing Audiences with Interactive Images”
Μουσείου Μπενάκη / Πειραιώς 138
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα γαλλικά με ταυτόχρονη μετάφραση.