Με αφετηρία τις μόνιμες συλλογές αλλά και τις περιοδικές εκθέσεις του MOMus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, κατά τη φετινή σχολική χρονιά το μουσείο προσφέρει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025 τέσσερα εναλλακτικά εκπαιδευτικά προγράμματα, ειδικά για σχεδιασμένα για τις σχολικές ομάδες μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου. Όλα τους περιλαμβάνουν γνωριμία με τα έργα του μουσείου μέσω μιας συγκεκριμένης θεματικής, εικαστικό εργαστήριο ή άλλη βιωματική δράση, καθώς και προτεινόμενες δραστηριότητες για περαιτέρω επεξεργασία στο σχολείο.
1. Παρατηρώντας Ακίνητοι ή H Ζωγραφική που ποτέ δεν πεθαίνει
Διάρκεια: 19.09.25 - 19.10.25
Στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης Ο Βασιλιάς είναι Γυμνός, με έργα των ζωγράφων Βασίλη Βασιλακάκη, Βαγγέλη Γκόκα και Ηλία Παπαηλιάκη, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν τη δυνατότητα να προβληματιστούν για το παρόν και το μέλλον και της ζωγραφικής σε μια εποχή υπερπροσφοράς ψηφιακών εικόνων και πολυμεσικών εφαρμογών, οι οποίες, εκτός από την καθημερινότητα, μεταβάλλουν δυναμικά και τον κόσμο της τέχνης.
Διερευνώντας επιλεγμένα ερωτήματα και υιοθετώντας πρακτικές εστιασμένης παρατήρησης, οι μαθητές ταξιδεύουν στο ζωγραφικό σύμπαν των παραπάνω καλλιτεχνών με το έντονο ιστορικό και μυθολογικό του βάρος, μυούνται σε τοπία αινιγματικά και σε εικόνες αμφίσημες, αναγνωρίζουν καθημερινά αντικείμενα που μετεωρίζονται ανάμεσα στην πραγματική διάσταση και τον φασματικό αντικατοπτρισμό τους και, εντοπίζοντας ζωγραφικά ίχνη και στρώσεις, συνειδητοποιούν διαχρονικές αξίες της ζωγραφικής παράδοσης που την καθιστούν μια πράξη στοχαστική και βαθιά πνευματική.
Η εικαστική δραστηριότητα με την οποία ολοκληρώνεται το πρόγραμμα αντλεί έμπνευση από τη δύναμη του σχεδίου και τη γοητεία της ανατροπής: οι συμμετέχοντες εξερευνούν τις εκφραστικές δυνατότητες του μολυβοκάρβουνου και χρησιμοποιούν τη γόμα όχι ως εργαλείο διόρθωσης, αλλά ως μέσο δημιουργίας! Εφαρμόζουν την τεχνική της αφαίρεσης, πειραματίζονται με το φως, τη σκιά και τις εναλλαγές τους και τελικά ανακαλύπτουν απροσδόκητους τρόπους να αποτυπώνουν ζωγραφικά υφές, μορφές και αφηγήσεις.
2. TEENS AND THE CITY
Διάρκεια: Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2025
Ένα από τα πιο δυναμικά προγράμματα για εφήβους των τελευταίων ετών στο MOMus - ΜΣΤ με τίτλο ΤΟΠΙΑ ΠΟΛΕΩΣ, επεκτείνει τόσο τη γεωγραφική-χωρική αντίληψη για την πόλη, την κάθε πόλη, αλλά και ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, όσο και τον διάλογο με τους εφήβους γύρω από τη δική τους βιωματική σχέση με τον αστικό χώρο.
Με πυρήνα επιλεγμένα έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που σχολιάζουν ή εμπνέονται από τις πόλεις και με τη συνδρομή της ποίησης, της λογοτεχνίας και της μουσικής, οι μαθητές κουβεντιάζουν γύρω από πολυδύναμα, σύγχρονα ερωτήματα που αφορούν την κατοίκηση, την εξέλιξη, τις διαρκείς μεταβολές του αστικού τοπίου, το παρελθόν και το μέλλον των σύγχρονων πόλεων, την έννοια της περιπλάνησης σε ψηφιακούς και αναλογικούς χώρους, αλλά και το συμβολικό ή πραγματικό ηχοτοπίο μιας πόλης.
Μέσω προσωπικών παρατηρήσεων ανιχνεύουν το δικό τους εσωτερικό αποτύπωμα από τις καθημερινές τους διαδρομές και τις εικόνες που τους προσφέρει η πόλη, η περιοχή ή η γειτονιά τους και οσμίζονται την πραγματική ή φαντασιακή «ατμόσφαιρα» που επικρατούν σε αυτές.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εικαστικό εργαστήριο στο οποίο με κολλάζ και μεικτή τεχνική οι συμμετέχοντες παρεμβαίνουν σε εικόνες, συνδυάζοντας κατά περίπτωση στοιχεία αναλογικής και ψηφιακής εικαστικής έκφρασης. Είναι εξαιρετικά χρήσιμο να φέρουν τα παιδιά τυπωμένες ή ψηφιακές φωτογραφίες της πολύς, γειτονιάς ή της περιοχής τους για περαιτέρω επεξεργασία.
3. Με υλικά για πέτα(γ)μα: χρήση και δημιουργία στη σύγχρονη τέχνη
Διάρκεια: Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2025
Πότε διεκδίκησαν την παρουσία τους στα έργα τέχνης τα καθημερινά αντικείμενα του σπιτιού ή του εργαστηρίου μας; Λινάτσες, καφάσια, αφίσες, τσαλακωμένα χαρτιά, κομμάτια ξύλου από παλιές βάρκες, σύρματα, μεταλλικά ελάσματα και μηχανικά εξαρτήματα, απαντώνται συνεχώς σε έργα και μουσεία τέχνης. Πότε όμως έπαψαν να θεωρούνται έργα τέχνης μόνο οι ζωγραφισμένοι σε καμβά «πίνακες» ή τα δεξιοτεχνικά σμιλευμένα μαρμάρινα γλυπτά; Και ποιοι είναι οι βαθύτεροι λόγοι αυτής της στροφής που άλλαξε τόσο ριζικά την τέχνη σήμερα ώστε τα αχρησιμοποίητα ή δεύτερα υλικά από το εργαστήριο ενός καλλιτέχνη να γίνονται η εικαστική δημιουργία ενός άλλου;
Το πρόγραμμα Με υλικά για πέτα(γ)μα: χρήση στη δημιουργία στη σύγχρονη τέχνη επιδιώκει να δώσει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα ενθαρρύνοντας τους μαθητές να ανακαλύψουν τις διαδικασίες εκείνες που έφεραν τα μαζικά παραγόμενα αντικείμενα στο προσκήνιο της τέχνης και σχολίασαν όψεις των νέων, σύγχρονων κοινωνιών μας. Κεντρική θέση στις έννοιες που αναδύονται από το πρόγραμμα έχει το υλικό ως μέσο κατασκευής, αλλά και ως «ιδέα» και επινόηση, καθώς και οι έννοιες της μαζικής παραγωγής και συσσώρευσης καταναλωτικών αγαθών, της δεύτερης ή κυκλικής χρήσης και του ενεργειακού αποτυπώματος. Γίνεται επίσης αναφορά στο κίνημα του Νέου Ρεαλισμού που λειτούργησε ως ένα είδος «απάντησης» στην αμερικανική Pop Art από Ευρωπαίους καλλιτέχνες.
Το πρόγραμμα κορυφώνεται με ένα εικαστικό εργαστήριο στο οποίο τον πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν απρόβλεπτα οικεία, καθημερινά υλικά, αλλά και κάποια που συχνά πετιούνται από μια σχολική τσάντα.
4. Bookworm – Bookworn! H πώς με ένα βιβλίο πετάς!
Διάρκεια: Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2025
Το πρόγραμμα εστιάζει τις ποικίλες διαστάσεις του βιβλίου ως φορέα μετάδοσης της γνώσης και κυκλοφορίας ιδεών, αλλά και ως αντικειμένου ενταγμένου στην καθημερινότητα, τη ζωή στον δρόμο και τον δημόσιο χώρο, τα ταξίδια και τις διαδρομές που πραγματοποιεί κανείς καθημερινά. Αμφότερες οι παραπάνω διαστάσεις αποτελούν τον πυρήνα του εν εξελίξει έργου του Peter Wüthrich, Άγγελοι του κόσμου / Angels of the world που υλοποιείται σε διαφορετικές πόλεις του κόσμου και αποτελεί τον πυρήνα του προγράμματος.
Αξιοποιώντας τη βιωμένη σχέση των μαθητών με τα βιβλία και με οδηγό επιλεγμένα έργα του μουσείου που σχετίζονται με τη γραφή, την επικοινωνία, τα κείμενα και την ποίηση, το πρόγραμμα διερευνά τις σύγχρονες εκδοχές της σχέσης μας με τα βιβλία, τη διανόηση, την εξιστόρηση του παρελθόντος, αλλά και την διαχρονική ιδιότητά του βιβλίου να να εμπνέει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και να προβάλλει εικόνες και οράματα που έχουμε για το μέλλον.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με μία δραστηριότητα κατά την οποία η παραπάνω σχέση λαμβάνει μια απρόσμενη διάσταση, καθώς το βιβλίο μετατρέπεται σε… φορέσιμο αντικείμενο (bookworn) και με τη σειρά του μετατρέπει τους εφήβους σε πραγματικούς «αγγέλους της γνώσης», αφαιρώντας στιγμιαία λίγο από το καθημερινό βάρος της σχολικής τσάντας.
*Δεχόμαστε γκρουπ έως 25 άτομα ανά εκπαιδευτικό.
Εισιτήρια και ακυρώσεις
Τα ομαδικά εισιτήρια εκδίδονται στην είσοδο του μουσείου.
Κόστος: 3€ κατ’ άτομο.
Η είσοδος των εκπαιδευτικών & συνοδών είναι δωρεάν, όπως και η είσοδος των ειδικών και διαπολιτισμικών σχολείων, σχολείων δεύτερης ευκαιρίας και ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων.
Σε περίπτωση ακύρωσης της επίσκεψης παρακαλούμε για την έγκαιρη ενημέρωση.
Η κράτηση του ραντεβού γίνεται μέσα από την πλατφόρμα: https://booking.momus.gr/momus/Museums_education
Σε περίπτωση ακύρωσης πρέπει να ακυρωθεί η κράτησή σας μέσα από την πλατφόρμα.
Κρατήσεις
MOMus- Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Εγνατίας 154 (εντός ∆ΕΘ-Helexpo), 54636, Θεσσαλονίκη.
Τηλέφωνο για Ραντεβού: 2310 240002/ εσωτερικό 20 & 16.
Πληροφορίες για το μουσείο: 2310240002
e-mail: education.contemporary@momus.gr
Ωράριο λειτουργίας μουσείου: Τρίτη – Κυριακή 10:00-18.00, Πέμπτη 12:00-20:00
Αν είστε εκπαιδευτικός και θέλετε να προγραμματίσουμε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, μπορείτε να μας επισκεφτείτε (κατόπιν συνεννόησης), να δείτε την έκθεση και να συζητήσουμε επί τόπου το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας σας. Αν θέλετε να πραγματοποιήσετε το δικό σας πρόγραμμα, θα πρέπει να κάνετε τηλεφωνική κράτηση του χώρου. Σε κάθε περίπτωση ο/η συνοδός εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος/η για την ασφάλεια των μελών της ομάδας ως προς την προσωπική τους ακεραιότητα και ως προς τη σχέση τους με την ασφάλεια των εκθεμάτων και την τήρηση των κανόνων συμπεριφοράς μέσα στον μουσειακό χώρο. Το μουσείο δε δέχεται τάξεις ανηλίκων χωρίς τη συνοδεία των υπευθύνων εκπαιδευτικών σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψης στον εκάστοτε χώρο. Παρακαλούμε ενημερώστε μας για τα τμήματα ένταξης για να μεριμνήσουμε σχετικά.
Ομάδα Οργάνωσης, Σχεδιασμού και Υλοποίησης:
Αθανασοπούλου Λένα, Βισέρη Έλενα, Μαβίνη Χριστίνα, Σκυλίτση Έφη