Οπτικές Συμφωνίες - Εργαστήριο Beethoven 2020

By admin, 16 July, 2023
Exhibition Type
Start Date
End Date
Body

Από το 2017, το εργαστήριο Beethoven 2020 το οποίο υποστηρίζεται από την Ακαδημία Τεχνών του Βερολίνου προσφέρει σε μια ομάδα νέων συνθετών από το Τελ Αβίβ, τη Βασιλεία και τη Θεσσαλονίκη ένα ανοιχτό φόρουμ αναζήτησης και πειραματισμού για να αναπτύξουν τα δικά τους οράματα πέρα από τα καθιερωμένα.

Για τρία χρόνια, οι συμμετέχοντες συναντώνται με τους μέντορες του Εργαστηρίου, Caspar Johannes Walter (Ακαδημία Μουσικής της Βασιλείας), Ruben Seroussi (Πανεπιστήμιο Μουσικής Τελ Αβίβ) και Δημήτρη Παπαγεωργίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ), εξερευνώντας νέες προοπτικές στη μουσική και την τέχνη.

Το Εργαστήριο Beethoven 2020 αποτελεί μέρος του συνολικού προγράμματος εορτασμού των 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν. Τα έργα που προκύπτουν είναι κυρίως μουσικά αλλά και ηχητικές εγκαταστάσεις.

Πέρα από τους εννέα νέους συνθέτες με τους εικαστικούς συνεργάτες και τους τρεις μέντορές τους, ενεργοποιούνται και εντάσσονται στο πρότζεκτ εικαστικοί της Θεσσαλονίκης που δημιουργούν έργα επίσης βασισμένα στο καινοτόμο πνεύμα και την επινοητικότητα αυτού του ιδιοφυούς και εμβληματικού συνθέτη. Είναι γνωστό ότι ο Μπετόβεν κατάφερε να ανεξαρτητοποιηθεί από την αυλή και τους εργοδότες που συνήθιζαν στην κλασική περίοδο να επεμβαίνουν τόσο οικονομικά όσο και δημιουργικά, στο έργο των μουσικών. Ο Μπετόβεν κατάφερε να σπάσει το κατεστημένο της εποχής του και να γίνει κυρίαρχος των οικονομικών του και της δικής του μουσικής, για αυτό άλλωστε θεωρείται ο πρώτος επιτυχημένος freelance μουσικός.

Τα έργα της έκθεσης αποτελούνται κυρίως από πρωτότυπες ηχητικές εγκαταστάσεις και γλυπτά, αυτοσχέδιες κατασκευές και διαδραστικά περιβάλλοντα όπου η ανθρώπινη αλληλεπίδραση και δραστηριότητα παίζουν σημαντικό ρόλο στο ηχητικό και οπτικό αποτέλεσμα, ενώ ταυτόχρονα εξερευνάται μια διαφορετική θεώρηση της σύζευξης εικόνας και ήχου, της σχέσης καλλιτέχνη και θεατή, με το θεατή να αναλαμβάνει εξίσου το ρόλο του εκτελεστή εξερευνώντας τα όρια και τους πειραματισμούς της οπτικοακουστικής αντίληψης. Επιπλέον, τα έργα θέτουν ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τις συνθήκες της καλλιτεχνικής παραγωγής, το άνοιγμά της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε πειραματισμούς, την επιμειξία των ειδών, τα δυσδιάκριτα όρια και το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο παρουσιάζονται.

Εικαστικοί: Βασίλης Αλεξάνδρου, Νίκος Βαρυτιμιάδης, Κατερίνα Βέλλιου, Γιώργος Γεροντίδης, Δημήτρης Μαρωνίδης (μουσικός), Φανή Μπουντούρογλου, Θανάσης Σαμπαζιώτης
Συνθέτες: Μανώλης Εκμετσόγλου, Batya Frenklakh, Anda Kryeziu, Adrian Nagel, Ελένη Ράλλη, Guy Rauscher, Θάνος Σακελλαρίδης
Συνεργάτες: Eva Gentner, Andrea Heilrath, Justin Robinson

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)
Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρ-Τε-Πα-Σα-Κυ 10:00-18:00, Πε 10:00-22:00, ∆ε κλειστά

Συναυλίες: Και μόνο η επιλογή των οργάνων για τα οποία είναι γραμμένα τα μουσικά έργα δείχνει τη διάθεση πειραματισμού των συνθετών: 3 φλάουτα με ράμφος Paetzold, 2 ακορντεόν, άρπα, ηλεκτρική κιθάρα, σαξόφωνο, τρομπόνι και βιολί, σε πρωτότυπους οργανικούς συνδυασμούς αλλά και σε σολιστική μορφή, με ή χωρίς ηλεκτρονικά, εξερευνούν και αναδεικνύουν νέους ηχοχρωματικούς κόσμους με δεξιοτεχνικές πινελιές.  Οι συνθέσεις επανεξετάζουν ζητήματα φόρμας/περιεχομένου, σημαίνοντος/σημαινόμενου, μουσικής αντίληψης και πρόσληψης μέσα από ένα ευρύ πρίσμα σύγχρονων αισθητικών κατευθύνσεων και αναζητήσεων.

16 Μαΐου, @ 20:00

Akkad Izre'el, Ted Gordon (2019), ηλεκτρική κιθάρα (5')
Adrian Nagel, Stationen (2018-2019), ακορντεόν, φλάουτα με ράμφος (Paetzold) και ηλεκτρονικά (10')
Δημήτρης Παπαγεωργίου, Even the sky screams sometimes too II (2018), ακορντεόν (11')
Μανώλης Εκμεκτσόγλου, Like we've met before... (2019), ακορντεόν και φλάουτα με ράμφος (Paetzold) (6')
Φαίδρα Χάφτα-Δούκα , ΟΟ (2019), 2 φλάουτα με ράμφος (Paetzold)
Ελένη Ράλλη, Would you like to talk with me? (2019), ακορντεόν και φλάουτα με ράμφος (Paetzold)

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)

Είσοδος: 4ευρώ-ισχυεί ατέλεια για φοιτητές ΑΠΘ

Διεθνές Συνέδριο Towards the third decade of the 21st century: composers' approaches to new music writing'

16 Μαΐου 2019, @ 11:00-14:30
11:00 Ari Rabenu: Clear expression through sound
11:30 Caspar Johannes Walter: Microtonal harmonic rhythms
12:30 Μανώλης Εκμεκτσόγλου: Creating the fixed media for Deactivated Soul, for accordion and trombone (2018/19)
13:00 Eva Gentner & Adrian Nagel: IV (smartphones)
13:30 Akkad Izre'el: Disgust and the Ugly
14:00 Δάφνη Κοτσιάνη: Master class in contemporary piano performance
17 Μαΐου 2019, @ 11:00-14:30
11:00 Ελένη Ράλλη: Vertical Mirrors (2018/2019) one piece in two reworkings. Changes in instrumentation and room
11:30 Φαίδρα Χάφτα-Δούκα: Points on lines, dots and circles
12:00 Anda Kryeziu/Andrea Heilrath/Justin Robinson: Between Performance and Installation
12:30 Guy Rauscher & Batya Frenklakh: On co-composition
13:00 Ruben Serussi: Image- Sound- Idea- Expression: on ES for flute & clarinet (2018)
14:00 Παναγιώτης Ανδρέογλου: Master class in contemporary accordion performance

Βίλλα Πετρίδη (Αναγεννήσεως 10, Θεσσαλονίκη)

Είσοδος ελεύθερη για το κοινό

Καλλιτεχνική Διεύθυνση Εργαστηρίου Beethoven 2020 (Labor Beethoven 2020)|
Διοργάνωση Ακαδημία Τεχνών του Βερολίνου
Συδιοργάνωση MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών
Με τη συνεργασία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ
Οργάνωση & Συντονισμός Δημήτρης Παπαγεωργίου , Ειρήνη Παπακωνσταντίνου , Ελένη Ράλλη
Επιμέλεια 'Εκθεσης Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Μέντορες του Εργαστηρίου & Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου
Caspar Johannes Walter (Ακαδημία Μουσικής της Βασιλείας , Ruben Seroussi (Πανεπιστήμιο Μουσικής Τελ Αβίβ), Δημήτρης Παπαγεωργίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ)