Κιβωτός: Μια κατασκευή φροντίδας | Biennale 8

By admin, 16 July, 2023
Exhibition Type
Image
Start Date
End Date
Body

ΚΙΒΩΤΟΣ: ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ

Έργα σύγχρονης τέχνης από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

10.12.2022 – 26.03.2023

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

 

Πώς μπορεί το μοναδικό εγχείρημα επιβίωσης της Κιβωτού να λειτουργήσει ως όχημα, μέσο και σύμβολο της επικείμενης οικολογικής καταστροφής και να επανατοποθετήσει τη βάση της περιβαλλοντικής αφύπνισης, να επαναφέρει τους προβληματισμούς για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, τα περιβαλλοντικά ζητήματα, τις πολιτικές οικολογικής διαχείρισης και εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων;

Η επαναπροσέγγιση της έννοιας της Κιβωτού, της διάσωσης, της αφύπνισης, της επιβίωσης, της διαφυγής, της ελπίδας, από τους σύγχρονους δημιουργούς θα προσδιορίσει τις ανάγκες για να ανακατασκευαστεί ένα αποτελεσματικό σχέδιο ώστε να διασωθεί ότι είναι πολύτιμο σε ένα όλο και πιο εύθραυστο παγκόσμιο οικοσύστημα.

H περιβαλλοντολογική αφύπνιση και η οικολογική δικαιοσύνη επανερμηνεύουν τo θεολογικό αφήγημα της Κιβωτού κάθε φορά που ακραία κλιματικά και καιρικά φαινόμενα πλήττουν κατοικημένες περιοχές και προκαλούν καταστροφές. Επανέρχονται ερωτήματα, όπως εάν θα μπορούσε να είχε αποτραπεί η κατάσταση;  Πώς θα αποκατασταθεί η ζωή μετά την καταστροφή; Μπορώ να βοηθήσω;

Η ανθρωπότητα καλείται να ενεργήσει στα σημερινά επιτακτικά μεταβαλλόμενα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως ο «πιστός», «οικολόγος» Νώε, ο οποίος ολοκλήρωσε την αποστολή για τη διάσωση της ανθρωπότητας και όλων των ζωντανών πλασμάτων από μια οικολογική καταστροφή παγκοσμίων διαστάσεων. Λειτούργησε με την μεγαλύτερη φροντίδα, σεβασμό και συνέπεια και υπήρξε ο «καλός άνθρωπος» για να αποκαταστήσει την ελπίδα. Η φροντίδα για την ανθρωπότητα έγινε «σωτήρια» πράξη παγκόσμιας αξίας.

Η έννοια της Κιβωτού ορίζει διάφορες εφαρμογές, αποθετήρια, και τράπεζες και συλλεκτικές δραστηριότητες που στόχο έχουν να διασώσουν, να προστατέψουν και να διατηρήσουν  δεδομένα, αντικείμενα και πληροφορίες για μελλοντική χρήση.

Γνωρίζουμε ότι η ανεύθυνη χρήση και η κατάχρηση έχει οδηγήσει σε μεγάλο μέρος της κλιματικής αλλαγής και της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Οι καταιγίδες υπάρχουν ως μέρος των φυσικών καιρικών προτύπων στον πλανήτη, αλλά οι θερμότεροι ωκεανοί παράγουν ισχυρότερες καταιγίδες και ισχυρότερες βροχές, οι οποίες με τη σειρά τους αυξάνουν τις πλημμύρες.

Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει τους εικαστικούς οραματισμούς, τις αναζητήσεις και τους ευρηματικούς τρόπους προσέγγισης στις πρόσφατες διαμορφούμενες συνθήκες, καθώς η παρακμή της μέλισσας, η αποψίλωση των δασών, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υπερθέρμανση, η ερημοποίηση, η επισιτιστική κρίση, η υπερβολική εκμετάλλευση των υδάτινων πόρων, ο καταναλωτισμός και η κλιματική αλλαγή αντιμάχονται τη δυναμική του περιβάλλοντος να εμπνέει, να προστατεύει, να αναπνέει, να θεραπεύει, να αναγεννηθεί.

Πρόκειται για μια ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης που συγκεντρώνει 40 Έλληνες και ξένους δημιουργούς με περισσότερα από 75 έργα τέχνης ζωγραφικής, γλυπτικής, και νέων μέσων πού προέρχονται από τις συλλογές του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

 

Καλλιτέχνες/ιδες: Δημήτρης Αληθεινός, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αχιλλέας Απέργης, Γιώργος Βακαλό, Κωνσταντίνος (Ντίκος) Βυζάντιος, Γιώργος Γεροντίδης, Άρις Γεωργίου, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Δανιήλ Γουναρίδης, Γιώργος Γυπαράκης, Lionel Estève, Μανώλης Ζαχαριουδάκης, Θόδωρος, Francisco Infante-Arana & Nonna Gurionova, Μάριον Ιγγλέση, Αλέξανδρος Ίσαρης, Αντιγόνη Καββαθά, Βαλέριος Καλούτσης, Χρίστος Καράς, Άρης Κατσιλάκης, Δημήτρης Κοντός, Γιώργος Λάππας, Σωτήρης Μίχου, Ελένη Μυλωνά, Μπία Ντάβου, George Osodi, Ρένα Παπασπύρου, Παύλος, Μάριος Πράσινος, Omid Salehi, Σωτήρης Σόρογκας, Μάριος Σπηλιόπουλος, Δανάη Στράτου, Thomas Struth, Τάκις (Βασιλάκης), Δημήτρης Τζαμουράνης, Γιώργος Τσακίρης, Κάρολος Τσίζεκ, Κώστας Τσόκλης, Αλέξανδρος Ψυχούλης

Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου, Κατερίνα Σύρογλου