«Αυτοπορτρέτα από το παρελθόν στο μέλλον, ένα κλικ απόσταση!»

By maria.zampeti, 15 November, 2023
Image
H πίσω αυλή (2018-2023) | Βίκη Γεωργίου
Start Date
End Date
Body

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Νηπιαγωγείου & Δημοτικού) στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / MOMus-Museum of Contemporary Art στο πλαίσιο της Thhessaloniki PhotoBiennale 2023

Διάρκεια Έκθεσης 19.10.2023-11.02.2024

 

Τίτλος προγράμματος: «Αυτοπορτρέτα από το παρελθόν στο μέλλον, ένα κλικ απόσταση!»

Διάρκεια: 80 λεπτά/ κόστος συμμετοχής: 1,5 ευρώ κατ’ άτομο.

 

Πώς διαμορφώνονται ταυτότητες (πραγματικές ή φανταστικές) μέσα από την δημιουργία φωτογραφικών πορτρέτων;  Πως συνδέεται η φωτογραφική εικόνα με την καθημερινότητα,  το χρόνο και τον τόπο που την «γέννησε»; Τα παιδιά προσεγγίζουν τα φωτογραφικά έργα της Βίκης Γεωργίου, από την ενότητα «Η πίσω αυλή» και της Amina Kadous από την σειρά φωτογραφιών με τίτλο «White gold». Εμπνέονται από τις ταυτότητες προσώπων - «ηρώων»  και  σχολιάζουν σύγχρονους προβληματισμούς  όπως  η σχέση τους με το φυσικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα εκφράζουν τις  προσωπικές τους επιθυμίες και  τα όνειρα τους  για το μέλλον.  Σταδιακά  ανακαλύπτουν   κρυφά μηνύματα που μπορεί να μεταφέρουν οι φωτογραφικές  εικόνες εκτός από το προφανές, δηλαδή ό,τι περιγράφει η φωτογραφική αποτύπωση/εκτύπωση αλλά και τυχόν συνδέσεις με της δική τους βιωμένη καθημερινότητα είτε στο οικογενειακό είτε στο σχολικό/ευρύτερο περιβάλλον της καθημερινότητάς τους.  Ταυτόχρονα εισάγονται σε μορφικά και τεχνικά στοιχεία της φωτογραφίας και  μυούνται στα μυστικά της,  με στόχο να κατανοήσουμε τι είναι το φωτογραφικό κάδρο και τους τρόπους με τους οποίους η διαχείριση του φωτός συμβάλει στις διαφορετικές ερμηνείες μιας φωτογραφίας. 

Τα μεγαλύτερα παιδιά εμβαθύνουν στις έννοιες του χρόνου, της μνήμης, της καταγωγής και της ξενιτιάς, προσεγγίζουν  της αγροτοβιομηχανική  πραγματικότητα παλαιότερων εποχών και το εμπόριο με τους Έλληνες της Αιγύπτου.

Στο εργαστήρι δημιουργούν τις δικές τους προσωπικές αφηγήσεις, που μετατρέπουν   σε ενδιαφέρουσες συνθέσεις, ένα είδος «αυτοπορτραίτων»  που τους χαρακτηρίζουν και μαρτυρούν έννοιες και ιδέες που τους αφορούν. Με τη βοήθεια projector «προβάλλουν» και μοιράζονται  τις ιδέες τους με τους συμμαθητές τους!

Προαιρετικά: τα παιδιά μπορούν να φέρουν ενδυματολογικά στοιχεία ( π.χ. καπέλο, μαντήλι, μπαστούνι) και/ή στολές μεταμφίεσης.

 

Ομάδα Οργάνωσης, Σχεδιασμού και Υλοποίησης: 

Βίλλυ Πολυζούλη, Μουσειολόγος, Μουσειοπαιδαγωγός, Επιμελήτρια Εκπαίδευσης, MOMus-ΜΣΤ

Λένα Αθανασοπούλου, Visual Artist, Film Maker, Performance Artist, Educator for MOMus-ΜΣΤ

 

Συμμετοχή: Εισιτήρια και ακυρώσεις

Τα ομαδικά εισιτήρια εκδίδονται στην είσοδο του μουσείου Κόστος: 1,5€/άτομο. Η είσοδος των εκπαιδευτικών & συνοδών είναι δωρεάν, όπως και η είσοδος των ειδικών & διαπολιτισμικών σχολείων, σχολείων δεύτερης ευκαιρίας και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Σε περίπτωση ακύρωσης της επίσκεψης παρακαλούμε για την έγκαιρη ενημέρωση. 

 

Κρατήσεις: MOMus- Μουσείο  Σύγχρονης Τέχνης- Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και  Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Τηλέφωνο για Ραντεβού: 2310 240002/ εσωτ. 15

Πληροφορίες για το μουσείο: 2310240002 

e-mail: vassiliki.polizouli@momus.gr, ath.eleni@momus.gr 

Ωράριο λειτουργίας μουσείου: Τρίτη – Κυριακή 10:00-18.00, Πέμπτη 12:00-20:00

 

Αν είστε εκπαιδευτικός και θέλετε να προγραμματίσουμε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα, μπορείτε να μας επισκεφτείτε (κατόπιν συνεννόησης), να δείτε την έκθεση και να συζητήσουμε επί τόπου το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας σας. Αν θέλετε να πραγματοποιήσετε το δικό σας πρόγραμμα, θα πρέπει να κάνετε τηλεφωνική κράτηση του χώρου.  Σε κάθε περίπτωση ο/η συνοδός εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος/η για την ασφάλεια των μελών της ομάδας ως προς την προσωπική τους ακεραιότητα και ως προς τη σχέση τους με την ασφάλεια των εκθεμάτων και την τήρηση των κανόνων συμπεριφοράς μέσα στον μουσειακό χώρο. Το μουσείο δε δέχεται τάξεις ανηλίκων χωρίς τη συνοδεία των υπευθύνων εκπαιδευτικών σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψης στον εκάστοτε χώρο. Παρακαλούμε ενημερώστε μας για τα τμήματα ένταξης για να μεριμνήσουμε σχετικά. 

 

 

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

 

«H πίσω αυλή» (2018-2023) | Βίκη Γεωργίου

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Στράτος Καλαφάτης

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

 

Επιστρέφω μετά από χρόνια στον τόπο καταγωγής μου. Συλλέγω κομμάτια από ανείπωτες ιστορίες και κρυμμένα μυστικά για να κατανοήσω και να ανασυνθέσω το παρελθόν. Προσπαθώ να καλύψω το κενό της μνήμης, το κενό του χρόνου, το κενό του χώρου, όλα τα κενά που φόρεσα στην παιδική μου ηλικία.

Ο πατέρας μου ήταν τότε ένας λεβέντης βοσκός, περιζήτητος για τις κτηνοτροφικές του ικανότητες. Γιατί πήρε, μαζί με την μητέρα μου, την καθοριστική απόφαση να εγκαταλείψουν το χωριό για να ταξιδέψουν στην άλλη άκρη του κόσμου;

Βλέπω τα παιδιά μου να παίζουν στον κήπο και μπορώ να φανταστώ πως ήταν η ζωή στην «πίσω – αυλή», backyard, μία από τις λίγες λέξεις που έφεραν πίσω από την ζωή μας στην Αυστραλία. Χρησιμοποιώ τις εικόνες ως συγκολλητική ύλη.

Το σκαρφάλωμα στα δέντρα, μαζί με τα αδέλφια μου, η κίνηση των χεριών της μητέρας, καθώς κρεμάμε την μπουγάδα, τα λόγια, οι σιωπές, τα χρώματα, το στρωμένο τραπέζι, η μυρωδιά του καπνού όταν πέφτει το φως.

Ανοίγω ένα μπαούλο γεμάτο γράμματα και Χριστουγεννιάτικες κάρτες, δοκιμάζω τα ρούχα της μητέρας, φωτογραφίζομαι μαζί της. Αντιμετωπίζω τις ίδιες ερωτήσεις ξανά και ξανά. Ήμασταν ποτέ ευτυχισμένοι ως οικογένεια;

Γιατί φύγαμε; Γιατί γυρίσαμε πίσω; Μήπως είναι καλό να ξεχνάς;

Γιατί σκαλίζω την στάχτη της μνήμης; Γιατί άνοιξα την πόρτα της πίσω αυλής;

 

«Λευκός χρυσός» | Amina Kadous

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Amina Kadous, Ηρώ Κατσαρίδου

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ: MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

 

«Όποιος μιλά για βιομηχανική επανάσταση, εννοεί το βαμβάκι» – Eric Hobsbawm.

 

Η σειρά Λευκός Χρυσός είναι ένα μακροχρόνιο και σε εξέλιξη έργο, όπου η Amina Kadous αφηγείται φωτογραφικά την ιστορία της οικογένειάς της, εμπόρων υφασμάτων και ιδιοκτητών εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας από τη δεκαετία του 1960, την οποία διαπλέκει με την εθνική ιστορία της Αιγύπτου, μιας χώρας που στην ιστοριογραφία της βιομηχανικής επανάστασης έχει στενά συνδεθεί με τη βαμβακοκαλλιέργεια ήδη από τις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα.

Η καλλιτέχνιδα ξεκινά την αφήγησή της από τη γενέτειρά της El-Mehalla el Kubra, πόλη στο δέλτα του Νείλου όπου μέχρι και σήμερα ανθεί η κλωστοϋφαντουργία με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την κρατικής ιδιοκτησίας Misr Spinning and Weaving Company, τον μεγαλύτερο όμιλο της χώρας και σύμβολο της αιγυπτιακής εκβιομηχάνισης. Η καλλιτέχνιδα φωτογραφίζει το σπίτι των προγόνων, τα εργοστάσια επεξεργασίας βαμβακιού, τις βαμβακοφυτείες, εικόνες που αναμειγνύονται με στιγμιότυπα από το οικογενειακό άλμπουμ, αποκόμματα εφημερίδων εποχής και άλλα ενθυμήματα, για να συνθέσουν το οικογενειακό χρονικό.

Η Kadous επιστρατεύει τις προσωπικές και οικογενειακές αναμνήσεις, ενώ παράλληλα στο πίσω φόντο ανασυστήνει την ιστορία του βαμβακιού στην Αίγυπτο: από τα χρόνια της μεγάλης ακμής των εθνικοποιημένων βαμβακοβιομηχανιών της εποχής του Νάσερ, στη νεοφιλελεύθερη πολιτική των δεκαετιών που ακολούθησαν και στη σταδιακή παρακμή του αιγυπτιακού βαμβακιού.

Για την παρουσίαση στη Photobiennale η Kadous επεκτείνει τη φωτογραφική της έρευνα στην Αλεξάνδρεια, όπου επιχειρεί να ανιχνεύσει τη σύνδεση της ιστορίας του βαμβακιού με την ελληνική παροικία. Φωτογραφίζει ίχνη της άλλοτε ακμάζουσας κοινότητας, τα εγκαταλειμμένα εργοστάσια, το χρηματιστήριο βαμβακιού, διάσημες ποικιλίες με ονόματα Ελλήνων βοτανολόγων, φέρνοντας στο φως μνήμες από καιρό λησμονημένες.

Μέσα από τα θραύσματα των αποσιωπημένων αυτών ιστοριών η καλλιτέχνιδα ανάγει τη μικροϊστορία σε εργαλείο για να επιχειρήσει μια  «αρχαιολογία» του βαμβακιού στην Αίγυπτο: ο Λευκός Χρυσός αναδεικνύεται ουσιαστικά σε μια εναλλακτική αφήγηση της ιστορικής εμπειρίας ενός λαού που ενέχει στοιχεία ενδυνάμωσης ενάντια στον κυρίαρχο αποικιοκρατικό λόγο του παρελθόντος.