Πρόγραμμα ξεναγήσεων
Χρησιμοποιώντας ως ‘σταθμούς’ γλυπτά-συνθέσεις των Χρύσα (Βαρδέα), Λάζαρου Λαμέρα, Κώστα Κουλεντιανού, Γεράσιμου Σκλάβου, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Αχιλλέα Απέργη, Άλεξ Μυλωνά, Κλέαρχου Λουκόπουλου, Σωσώς Χουτοπούλου-Κονταράτου, Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, οι εισηγητές επικεντρώνονται στην ανανεωτική ορμή, που χαρακτηρίζει τη δημιουργία πολλών Ελλήνων γλυπτών τις δεκαετίες του 1950 και 1960, μέσα από τις πολλαπλές επιρροές τους, τις συναντήσεις και τις γόνιμες αφομοιώσεις των διδαγμάτων του Μοντερνισμού και των σύγχρονών τους γλυπτικών αναζητήσεων σε διεθνές επίπεδο.
*Η συμμετοχή γίνεται με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση και δεν απαιτείται κράτηση.
Η έκθεση ‘Χωρίς τίτλο ΙΙ - Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση:Τα ηρωικά χρόνια’ εστιάζει στην εμφάνιση και τη βαθμιαία καθιέρωση της αφαίρεσης στην ελληνική τέχνη, από τη δεκαετία του 1950 έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Τα χρόνια αυτά, η αφαίρεση πέρασε από πολλά στάδια, γνώρισε την αμφισβήτηση, την πολεμική και την απόρριψη. Οι καλλιτέχνες, οι οποίοι παρουσιάζονται με έργα τους στην έκθεση, αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το αίτημα της ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού της ελληνικής τέχνης, τη συμπόρευσή της με τις σύγχρονες τους εικαστικές αναζητήσεις σε διεθνές επίπεδο, αντιπαρατιθέμενοι στις ελληνοκεντρικές αναγνώσεις του μοντερνισμού και τα συντηρητικά ακαδημαϊκά πλαίσια.
Η συνάντηση παρέχει θεωρητική παρουσίαση του έργου της γλύπτριας Άλεξ Μυλωνά και στη συνέχεια συμμετοχή σε εικαστικό εργαστήριο πάνω στις έννοιες, τις πρακτικές και το καλλιτεχνικό λεξιλόγιο επιλεγμένων έργων της. Αφηγήματα που αφορούν τη δημιουργό και τη διαδρομή της, προβολές έργων της από εκθέσεις και μουσεία, κοινωνικό και ιστορικοτεχνικό πλαίσιο στο οποίο έδρασε, αλλά και ιδιαίτερες εικαστικές παράμετροι που αποκαλύπτονται κατά την επιτόπια γνωριμία με τα έργα της στο μουσείο. Όλα αυτά συνδυάζονται με την εμπειρία της απτής καλλιτεχνικής πράξης των συμμετεχόντων στο εργαστήριο, οι οποίοι καλούνται να ιχνηλατήσουν τη διαδικασία της αφαίρεσης αλλά και της συναρμογής τμημάτων από ελάσματα μετάλλου και υλικά αρχιτεκτονικής μακέτας.
Η συνάντηση παρέχει θεωρητική παρουσίαση του έργου του γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου και στη συνέχεια συμμετοχή σε εικαστικό εργαστήριο πάνω στις έννοιες, τις πρακτικές και το καλλιτεχνικό λεξιλόγιο επιλεγμένων έργων του. Προβολές έργων του τοποθετημένων στο δημόσιο χώρο, ιστορίες που αφορούν την πρόσληψη και την αποδοχή τους από το κοινό, αφηγήματα λιγότερο γνωστά γύρω από το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο των διαγωνισμών στους οποίους συμμετείχε καθώς και του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε και έδρασε καλλιτεχνικά, σχολιάζονται σε συνδυασμό με τις ιδιαίτερες εικαστικές παραμέτρους της δημιουργίας του κατά την επιτόπια γνωριμία με τα έργα του που παρουσιάζονται στην έκθεση Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια. Όλες οι παραπάνω προσλαμβάνουσες προσφέρουν στη συνέχεια την κατάλληλη ευκαιρία για μια εμπειρία απτής καλλιτεχνικής δημιουργίας: μέσα από ένα εργαστήριο μικρογλυπτικής με μέταλλο, οι συμμετέχοντες θα καταθέσουν τη μακέτα της δικής της δικής τους γλυπτικής πρότασης για τον δημόσιο χώρο.
Με αποκλειστική χρήση δίσκων βινυλίου, ο Δημήτρης Αγγέλης (dj Le chef) επενδύει ηχητικά την έκθεση Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια με επιλογές από τον χώρο της διεθνούς τζαζ μουσικής, οι οποίες παρήχθησαν τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Μέσα από έργα των Thelonious Monk, Charles Mingus, Miles Davis και John Coltrane, αναδεικνύεται το διεθνές μουσικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκαν τα εικαστικά έργα της έκθεσης και πιο συγκεκριμένα οι παράλληλες εξελίξεις και τα επιτεύγματα στον χώρο της πρωτοποριακής-αυτοσχεδιαστικής τζαζ δημιουργίας.
* Είσοδος με το εισιτήριο εισόδου στην έκθεση. Απαραίτητη η τηλεφωνική κράτηση. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων (έως 70 άτομα) θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στις κρατήσεις.
Μεγάλος σταθμός της βραδιάς οι άριες και οι σονάτες του G. Fr. Handel, καθώς και η εκλεπτυσμένη μουσική του Henry Purcell και έργα άλλων σύγχρονών του Άγγλων συνθετών. Η ανατρεπτική ιδέα του «παράξενου» της μπαρόκ Stravaganza, με μουσικό ανάλογο την ακραία εκφραστική και βιρτουόζικη ενόργανη μουσική, συμπληρώνεται από το «ποιμενικό» pastorale ύφος. Και οι δύο αυτές μουσικές εκφράσεις διαμορφώνουν την αισθητική της εποχής και μας μεταφέρουν στον γοητευτικό 17ο και 18ο αιώνα μέσα από τον ήχο οργάνων της εποχής. Οι τρεις μουσικοί, με μεγάλη πορεία στον χώρο της παλαιάς μουσικής, παρουσιάζουν μια ιδιαίτερη μουσική βραδιά/αφιέρωμα στο Μπαρόκ, στη ταράτσα του MOMus - Μουσείο Άλεξ Μυλωνά με θέα την Ακρόπολη και τη φωτισμένη Αθήνα.
* Είσοδος: 7 ευρώ. Απαραίτητη η τηλεφωνική κράτηση. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων (έως 70 άτομα) θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στις κρατήσεις.